Yoga (Γιόγκα)

Πρόκειται για μια αρχαία πρακτική και είδος διαλογισμού, όμως είναι πιο επίκαιρη από ποτέ, αφού πλέον αποτελεί για τον Δυτικό κόσμο το σύμβολο της εσωτερικής γαλήνης, της πιο ισορροπημένης μορφής άσκησης, της πνευματικής, σωματικής και ψυχικής ηρεμίας.

Η γιόγκα χτίζει την αυτεπίγνωσή μας, καθώς στρέφει όλη μας την προσοχή στις ικανότητες και κινήσεις του σώματός μας στο παρόν, στο εδώ και τώρα. Οι στάσεις κατά τη διάρκεια της εξάσκησης δεν γίνονται μόνο για γυμναστική, ούτε κανείς ενδιαφέρεται για το πώς φαινόμαστε εκείνη τη στιγμή. Αντιθέτως, μαθαίνουμε να συνδεόμαστε με κάθε μικρό μέρος του σώματός μας, χωρίς καμία επικριτική διάθεση· συνεπώς, η γιόγκα προωθεί τη θετική εικόνα του σώματος και την αυτοεκτίμηση.

Έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι η τακτική εξάσκηση της yoga βελτιώνει τον συντονισμό, τον χρόνο αντίδρασης και τη λειτουργία της μνήμης. Ο συνδυασμός με τον διαλογισμό είναι εκπληκτικός, αφού μας προσφέρει την ικανότητα να επιλύουμε ευκολότερα προβλήματα, να μαθαίνουμε, να αποθηκεύουμε και να ανακαλούμε πληροφορίες με μεγαλύτερη άνεση. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι μέσω της γιόγκα, αναπτύσσουμε την ικανότητα να ελέγχουμε και να κατευθύνουμε τις σκέψεις μας, αλλά και να αποσυνδεόμαστε από περισπασμούς του περιβάλλοντος.

Έχει αντικαταθλιπτική δράση και μειώνει τα συμπτώματα της κατάθλιψης αφού έχει την ικανότητα να μειώνει τα επίπεδα της κορτιζόλης, μίας από τις ορμόνες του στρες που επηρεάζει τα επίπεδα της σεροτονίνης, ενός νευροδιαβιβαστή που σχετίζεται με την κατάθλιψη. Σε πολλές περιπτώσεις πια, συστήνεται σε άτομα με κατάθλιψη να συνδυάσουν την φαρμακευτική αγωγή και την ψυχοθεραπεία με συνεδρίες γιόγκα.

Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της γιόγκα, το σώμα χαλαρώνει, η αναπνοή γίνεται βαθύτερη και με αυτό τον τρόπο το συμπαθητικό νευρικό σύστημα αδρανοποιείται και δίνει τη σκυτάλη στο παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα. Το τελευταίο είναι υπεύθυνο για την σωματική χαλάρωση, τις βαθύτερες αναπνοές, τον βραδύτερο καρδιακό παλμό και την ισορροπία στην κυκλοφορία του αίματος· τα κατάλληλα εργαλεία για τη μείωση δηλαδή του στρες.

Όσοι έχουν βάλει στην καθημερινότητά τους τη yoga, αναπτύσσουν την ικανότητα να κάνουν κάθε τους πράξη απόλυτα συνειδητή και καταφέρνουν να μην αποσπούνται από άσχετα ερεθίσματα.

Έχει την ικανότητα να διορθώνει την ιδιοδεκτικότητά μας, την ικανότητα δηλαδή να νιώθουμε που βρισκόμαστε σε έναν χώρο. Συνήθως, αυτό το χαρακτηριστικό είναι αποδυναμωμένο σε άτομα με κακή στάση σώματος ή δυσλειτουργικά μοτίβα κίνησης, κάτι που προκαλεί χρόνιο πόνο σε μέση, πλάτη, αυχένα και γόνατα.

Όσο για την ευλυγισία, δεν χρειάζεται να πούμε και πολλά. Μπορεί τα πρώτα μαθήματα να είναι υπερβολικά δύσκολα, αφού είναι πιθανό να μην μπορείτε καν να σκύψετε σωστά, αλλά με τον καιρό αυτό θα γίνεται με μεγάλη ευκολία και κάθε φορά θα ανακαλύπτετε και μια νέα δυνατότητα του σώματός σας. Αυξάνοντας την ευλυγισία σας, μειώνετε και τον πόνο σε διάφορα σημεία του σώματος, που μάλιστα σχετίζονται με την καθιστική ζωή.

Παράλληλα με τη ανάπτυξη ευλυγισίας, αυξάνεται και η δύναμή σας. Για την ακρίβεια, υπάρχουν συγκεκριμένες στάσεις στη γιόγκα που αυξάνουν τη δύναμη και χτίζουν μύες. Οι δυνατοί μύες όμως δεν είναι καλοί μόνο για την εμφάνισή μας. Μας προστατεύουν επίσης από παθήσεις όπως αρθρίτιδα και χρόνιους πόνους στη μέση. Η δύναμη σε συνδυασμό με την ισορροπία και την ευλυγισία μας προστατεύουν από πτώσεις και τραυματισμούς, κάτι που για παράδειγμα δεν καταφέρνουν τα βάρη, τα οποία μπορεί μεν να χτίζουν μύες, αλλά εις βάρος της ευλυγισίας.

Από τα πιο ευεργετικά οφέλη για όσους κάνουν καθιστική ζωή ή επαναλαμβανόμενες, ίδιες κινήσεις στην εργασία τους. Η σπονδυλική στήλη και η μέση μας χρειάζεται να αντέξουν μεγάλο βάρος. Επίσης, όταν το κεφάλι μας βρίσκεται στο σωστό, σημείο, ευθυγραμμισμένο με την σπονδυλική μας στήλη, ο αυχένας και οι μύες δεν πιέζονται πολύ. Όμως, σπάνια καθόμαστε σωστά. Όταν καμπουριάζουμε, το σώμα μας καταβάλλει μεγάλες, επίπονες προσπάθειες να στηρίξει το βάρος μας. Αυτό προκαλεί χρόνιους πόνους, δυσκινησία και αρθρίτιδα. Επίσης, οι σπονδυλικοί δίσκοι που απορροφούν τους κραδασμούς, χρειάζονται κίνηση, καθώς είναι ο μόνος τρόπος να προσλάβουν τα θρεπτικά στοιχεία που χρειάζονται, για να λειτουργήσουν σωστά. Η γιόγκα διαθέτει όλες τις κατάλληλες στάσεις, για να βοηθήσει το σώμα σας να κινείται και να στηρίζεται σωστά, μειώνοντας έτσι τον πόνο που σχετίζεται με το κεφάλι, τη μέση και τον αυχένα.

Η κακή ποιότητα του ύπνου έχει συνδεθεί με παχυσαρκία, υπέρταση, αγχώδεις διαταραχές και κατάθλιψη. Όλο και περισσότερες έρευνες δείχνουν πια πως η ενσωμάτωση της γιόγκα στο καθημερινό μας πρόγραμμα, βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου και συγκεκριμένα την διάρκεια που κοιμόμαστε και τις φορές που ξυπνάμε μέσα στη νύχτα. Φαίνεται πως μέσω της γιόγκα αυξάνεται η έκκριση μελατονίνης, της ορμόνης που ρυθμίζει την εναλλαγή ύπνου- εγρήγορσης.

Αναπτύσσοντας ενσυνειδητότητα, δεν είμαστε πια τόσο ευάλωτοι σε ξεσπάσματα λαιμαργίας, νιώθουμε συντομότερα κορεσμό και ελέγχουμε περισσότερο την ποσότητα φαγητού που καταναλώνουμε.

Έχει συνολικά θετική επίδραση στο καρδιαγγειακό μας σύστημα. Φαίνεται να βοηθά στη μείωση της υπέρτασης σε ασθενείς και είναι πιθανό να αποκαθιστά την ευαισθησία στους τασεοϋποδοχείς, κάτι που βοηθά το σώμα μας να αντιλαμβάνεται τις ανισορροπίες στην πίεση του αίματος, ώστε να τις διορθώνει. Βελτιώνει τα επίπεδα των λιπιδίων σε υγιείς συμμετέχοντες, όπως επίσης και τα επίπεδα ζαχάρου σε ασθενείς, μειώνοντας και την ανάγκη για φαρμακευτική αγωγή. Εξάλλου, η εσωτερική ηρεμία που μας προσφέρει απλόχερα η γιόγκα, μειώνει τον καρδιακό παλμό και οι βαθιές αναπνοές οξυγονώνουν καλύτερα όλο τον οργανισμό μας.

Οι γιόγκι που βρίσκονται σε προχωρημένο επίπεδο και την εξασκούν για πολλά χρόνια, μπορούν να ελέγχουν το σώμα τους με εκπληκτικούς τρόπους και μάλιστα μέσω του νευρικού συστήματος. Έχει παρατηρηθεί ότι μπορούν να προκαλέσουν ασυνήθιστες εναλλαγές καρδιακού ρυθμού, να παράγουν συγκεκριμένα μοτίβα εγκεφαλικών σημάτων, ακόμα και να αλλάξουν τη θερμοκρασία του σώματός τους.

Αποκτώντας μεγαλύτερο έλεγχο και επίγνωση των λειτουργιών του σώματος, είναι πλέον αποδεδειγμένο ότι μπορούμε να ελέγξουμε και το επίπεδο του πόνου. Η asana, ο διαλογισμός, αλλά και ο συνδυασμός των δύο μειώνουν τον πόνο που σχετίζεται με την αρθρίτιδα, την ινομυαλγία και άλλες χρόνιες παθήσεις, αλλά και φλεγμονές. Επιπροσθέτως, η ικανότητα να ελέγχουμε την αναπνοή μας δίνει τη δυνατότητα να χειριζόμαστε καλύτερα τις κρίσεις πόνου και έχει βρεθεί ότι ανακουφίζει από τον κοιλιακό πόνο της περιόδου.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι εναλλακτικές θεραπείες ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΟΥΝ την Ιατρική και ΔΕΝ ΤΗΝ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΟΥΝ. Κάποιες εναλλακτικές τεχνικές μπορούν να γίνουν παράλληλα με την αγωγή του γιατρού, ενώ κάποιες άλλες καλό θα ήταν να γίνονται μετά την ολοκλήρωση της θεραπευτικής αγωγής του γιατρού σας, έτσι ώστε η εικόνα της θεραπείας να είναι ολοκληρωμένη.

Scroll to top